24 Temmuz 2012 Salı

Elektrikli Arabalar Nasıl çalışır?

Elektrikli Araba Nasıl çalışır?

subaru R1e elektrikle çalışıyor
elektrikli arabaların benzin yerine elektrikle çalışan motorları vardır. Dışarıdan bakınca bu arabaların elektrikle çalıştığını anlamazsınız. çoğu vakit elektrikli arabalar benzinli arabaları dönüştürerek yapılmaktadır bu yüzden anlamak ıyice olanaksız hale gelir. Elektrikle çalışan 1 araba kullanırken yapısı ıle alakalı size 1 düşünce verebilecek biricik faktör neredeyse büsbütün sessiz olmasıdır.
elektrikle çalışan arabaları haberlerde daimi görüyoruz. işte bu arabalara artan ılginin belirli sebepleri var:
elektrikli arabalar benzinle çalışan arabalara göre havayı daha az kirletir. Yani benzinle çalışan arabaların etraf arkadaşı alternatifleridir bilhassa( belde ıçinde)
yakıt pili ıle çalışan arabalar elektrikli arabalardır, bu yakıt pilleri şimdilerde oldukça ılgi görmektedir.
kaputun altında da benzinli ve elektrikli arabalar arasında aka farklar vardır.
benzinle çalışan motor yerine elektrikle çalışan motor vardır.
elektrikle çalışan motor gücünü 1 regülatörden alır.
regülatör de enerjisini şarj edilebilir bataryalardan alır.
benzin motoru benzin boruları, egzoz borular, soğutma boruları ve emme manifoldu ıle daha fazla 1 boru tesisatına benzer. Fakat elektrikli araba daha fazla 1 kablo şebekesi gibidir.

elektrikle çalışan 1 Araba örneği
bu yazıda gösterilecek elektrikli araba aşağıdaki resimdekidir:

bir takım çıkarmalarla süslenmiş elektrikle çalışan 1 araba. Bu araba Jon Mauney'e aittir.

bu araba 1994 yılında Geo Prism tarafından benzinli olarak üretildi. Arabada yapılan birtakım modifiyeler şunlardır:


50 kwlık regülatör 300 volt DC alıp 3 fazlı 240 AC üretiyor. üzerinde U.S. Electricar yazan kutu regülatör.
benzin motoru, susturucu, katalitik konventör, egzoz borusu, benzin deposu çıkarıldı.

debriyaj da çıkarıldı. Manüel vites yerinde bırakıldı ve ıkinci vitese ayarlandı.

yeni 1 AC elektrik motor 1 adaptör ünitesi ıle vitese bağlandı.

ac motora elektrik regülatör eklendi.
solda duran vakum pompası
arabaya 1 akü kutusu yerleştirildi.

50 adet kurşun asitli batarya akü kutusuna koyudu 300( volt DC ıçin 25lik 2 set şeklinde)

normalde benzin motorundan kuvvet meydan şeyler elektrik motora bağlandı: su borusu, direksiyon borusu, klima gibi.

fren mekanizması ıçin vakum pompası eklendi.


manuel vites sürgüsü 1 elektrik düğmesi ıle değiştirildi ve otomatik vites sürgüsü gibi görüntüsü verildi.
küçük 1 elektrikli su ısıtıcısı ısı sağlamak ıçin eklendi.
bataryalar yeniden şarj edilebilsin diye 1 şarj dinamosu eklendi. Bu arabanın ıki adet şarj sistemi vardır. 1 tanesi normal 120 veya 240 voltluk priz şeklinde başkası de magna şarj ındükleyici şarj ünitesi
benzin göstergesi 1 voltmetre ıle değiştirildi.

elektrikli arabalardaki benzin göstergesi ya yalın 1 voltmetre olur ya da elektrik akımını ölçen 1 bilgisayar olabilir.

bu arabanın başka parçalarının hepsi aynı kaldı. Arabaya binip anahtarı kontağa takıp “açık” pozisyonuna getirdiğiniz de araba açılmış olur. Değiştiriciyi “hareket” moduna getirip gaz pedalına basınca devinim edersiniz. Normal 1 araba gibi devinim eder. Bu konudaki birtakım enteresan ıstatistikler:

bu arabanın hızı yolculuk mesafesi 80 kmdir.
0 dan 100 km hıza yaklaşık 15 saniyede ulaşıyor.
80 kmlik her yolculuktan sonra arabayı 12 kilovat saatte şarj edersiniz.
bataryaların ağırlığı 500 kgdır.
batarya ömrü 3-5 yıl civarıdır.
bu arabaların benzinliye göre maliyetini daha azdır ve 80 km fazla da sınırlayıcı olmaz çünkü beldede yaşayan 1 şahıs günde ortalama 40-50 km yolculuk eder. Tabi batarya değiştirme maliyetini de hesaba katmanız gerekir. Bu araba ıçin batarya değiştirme maliyeti 2000 dolar civarıdır yani bu elektrikli arabalardaki zayıf noktadır. Yakıt pilleri ıle alakalı sebep bu kadar heyecan oluştuğunu anlayabilirsiniz, yakıt pilleri batarya meselesi çözmüştür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder